Det är inte varje dag man slår upp en av sina favorittidningar och ens eget nylle är med på bild! Men det hände iallafall häromdagen. I detta numer av Daisy Beauty professional blev jag ombedd att ge mina bästa tips när det kommer till e-handel och hur man kan tänka innan man eventuellt startar en.
Daisy Beauty Professional är ett superproffsigt magasin som ges ut av samma gäng som står bakom Daisy Beauty (Sveriges största och enda beautymagasin. De har även en massa annat för beauty-nördar så som podd, bloggar, hemsida, sociala medier, resor osv osv). Daisy Beauty Professional är iallafall ett magasin som ges ut till alla som jobbar i skönhetsbranchen, och i detta reportage ville de att jag skulle ge mina bästa tips när det kommer till en av mina hjärtefrågor och nörderiområden, nämligen E-handel.
Jag har varit involvererad det här med e-handel sedan slutet på 90-talet, 98-99 någon gång var det när Hudoteket satte igång sin e-handel. Då var ju jag en liten skit, men ändå ytterst intresserad av hur allt det där fungerade. I början var det inte fraktbolag som hade någon tjänst för bolag till konsument, så i början levererades våra paket i Taxi till kunderna, en tjänst som börjar bli populär nu igen =)
Många år senare mär jag pluggade på IHM i Göteborg gjorde jag min praktik på tre olika e-handelsbolag och det slutade med att jag fick jobb på Nelly.com, som många känner till som en e-handlare av rang.
Efter några år där längtade jag efter att göra något eget och då började jag jobba för Hudoteket igen och det lilla men naggande goda e-handelsteam som då jobbade där.
De var två personer då 2013, nu är vi tolv personer som jobbar med Hudotekets E-handel och det är det absolut roligaste jag (och mina kollegor) vet. Att välja ut ett sortiment som passar våra kunder, att hitta på roliga saker åt dem, att prata med dem, ge tips och råd, packa fina paket som kommer snabbare än de hinner säga ansiktsmask, ja, det är livet på en pinne. Sedan gillar vi ju att träffa alla härliga kunder IRL också, så därför har vi ett showrroom där man kan få rådgivning, känna och klämma på våra produkter och lägga samt hämta ordrar. Och ja, detta är utöver vårt håll käften cremepalats Hudoteket Salong med en stor butik och behandlingar av alla dess former.
Men är e-handelslivet a walk in the park?
Åter till artikeln då. Där frågade man om mina tips inför att starta e-handel och om jag tycker att alla ska göra det. Mitt svar är att starta en webshop är som att starta vilket annat bolag som helst. Det är ingen walk in the park. Fråga vilken egenföretagare som helst, i vilken branch som helst, om det är en räkmacka? Tror de svarar nej, och speciellt inte i början.
Att driva e-handel är som att driva en fysisk handel (om än med många skillnader). Du har en kund som ska trivas i din butik (online/fysisk). Det innebär att den ska se trevlig och inbjudande ut, att kunden enkelt hittar vad den letar efter och att du gör det trevligt och enkelt för kunden att avsluta ett eventuellt köp på smidigt sätt (för man hatar ju allt som inte är smidigt, right? Oavsett om det är online eller IRL). Och detta är ju om kunden över huvudtaget har hittat till dig, och det är ju en utmaning i sig, online eller IRL.
Men är det roligt: svar ja!
Så länge man tycker något är riktigt roligt och har passion för det så ska man göra det. Det sägs att det krävs 10 000 timmar att bli riktigt bra på något och detta tror jag gäller företagande med, oavsett form. Men att ha så roligt i 10 000 timmar är ju heaven!
MEN tycker man att produkten är askul men det här med e-handel inte är så kul, ja, då kanske man ska fundera en vända till. E-handel är inte någon form av one way ticket till framgång, men man kan göra framgångsrika affärer på nätet. Liksom i fysisk handel. Om man tycker det är kul!
Ja, det var väl mitt största och bästa tips på frågan ”ska man starta e-handel”. Hela artikeln med mina och andra e-handelstips kan man läsa i senaste Daisy Beauty Professional (i skrivandes stund nr 2, 2018
Livet är för kort för 10 000 timmar på något man inte gillar 😉
(lite så som jag brukar tänka när det bjuds på koriander, getost eller rödvin)
Kram heeej!